حق بیمه خودرو متعارف و نامتعارف در سال 1402

عکس حق بیمه خودرو متعارف و نامتعارف در سال 1402
بیمه بدنه برای خودروهای نامتعارف اجباری است

بیمه بدنه برای خودرو‌های نامتعارف (بالای 600 میلیون تومان) اجباری شد. اردیبهشت 1402 : معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران (احسان مومنی) عنوان کرد ، هر چند متواری شدن در صحنه تصادف کاری غیر اخلاقی و غیرانسانی است ، چنانچه خودرویی با شما تصادف کرد و از صحنه متواری شد میتوانید ، با سامانه فوریت‌های پلیسی 110 تماس بگیرید و با حضور پلیس در صحنه و دادن مشخصات خودروی متواری ، از طریق سامانه استعلام گرفته تا مالک وسیله نقلیه را مشخص نمایند و در صورت پیدا نکردن راننده و خودروی متواری و نداشتن پلاک ، جهت دریافت خسارت می‌بایست از بیمه بدنه خود استفاده کرد. اگر در تصادفی خودرویی سهم تقصیر گرفته باشد، از بیمه بدنه خود و اگر غیر مقصر باشد از بیمه شخص ثالث طرف مقابل هم خسارت‌های مالی و هم خسارت‌های جانی خود را می‌بایست جبران نماید. وی افزود در تصادفات پنجاه ، پنجاه و تصادفی که هر دو مقصر هستند، هر طرف می‌تواند نصف خسارت و دیه را از طرف مقابل دریافت نماید و مابقی را می‌بایست خود پرداخت کرده و یا از بیمه بدنه خودروی خود استفاده نماید.در تصادفاتی که خودرویی نامتعارف باشد باید از بیمه بدنه همان خودرو برای جبران خسارت استفاده نمود.

بیمه خودروهای متعارف در سال 1402

خودروی متعارف در سال 1402 طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث ، خودرویی است که قیمت آن کم‌تر از ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام در آن سال باشد و خودرویی که قیمت آن بیش‌تر از این حد باشد، نامتعارف تلقی می شود. نرخ دیه در سال 1402 چقدر است در اسفندماه 1401 قوه قضائیه نرخ دیه در سال 1402 را 900 میلیون تومان تعیین کرد ، در ماه حرام این مبلغ به یک میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش می‌یابد.بنابراین در سال جاری رقم 600 میلیون تومان معیار شناسایی خودروها در پرداخت خسارت قرار می‌گیرد و خودروهای تا این سقف متعارف و بالاتر از آن نامتعارف خواهند بود. به زبان ساده اگر خودرویی دارید که حداکثر قیمت آن 600 میلیون تومان است (خودروی متعارف) و بیمه داشته باشید ، خسارت را بیمه پرداخت میکند ، بسته به نوع بیمه شما دارد. اگر خودرویی که شما دارید قیمت آن بالای 600 میلیون تومان باشد از نظر قانونگذار خودرو لوکس (نامتعارف) است ، اگر این خودرو خسارت کلی دیده و اسقاطی شده باشد مقصر حادثه فقط تا حد 600 میلیون تومان مسئول بوده و پرداخت خسارت بیش از این مبلغ بر عهده مقصر و به تبع آن بر عهده بیمه‌گر نیز نخواهد بود.مگر اینکه مالک خودروی نامتعارف بیمه بدنه داشته‌ باشد ، در این شرایط می‌تواند از طریق این بیمه خسارت خودرو را جبران کند.

نحوه پرداخت خسارت به خودرو نامتعارف و متعارف

تیر 1401 : رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ (سرهنگ احسان مومنی) ایشان نحوه جبران و دریافت خسارات در تصادف خودروهای متعارف و نامتعارف را شرح دادند ، اگر تصادفی برای خودرو نامتعارف پیش آید، بیمه خسارت آن خودرو را بر اساس قیمت گران‌ترین خودروی متعارف پرداخت می‌کند. مثال سرهنگ احسان مومنی : اگر دو خودرو ب‌ام‌و و پراید با یکدیگر تصادف کنند و راننده ب‌ام‌و نیز مقصر نباشد ، بیمه بر اساس خودروی متعارف خسارت می‌دهد. مثلا اگر چراغ ب‌ام‌و به ارزش 15 میلیون تومان خسارت ببیند ، بیمه مبلغ را بر اساس «گران‌ترین خودروی متعارف»، مانند دنا پلاس ، محاسبه می‌کند و تنها به میزان قیمت چراغ دنا پلاس ، خسارت را به ب‌ام‌و می‌دهد. مالکان خودروهای نامتعارف می‌توانند مابه تفاوت خسارت خود را از بیمه بدنه دریافت کنند. به همین خاطر توصیه می‌شود که خودروهای نامتعارف حتما بیمه بدنه داشته باشند.

تغییر خودرو نامتعارف با افزایش قیمت خودرو

در اسفند 1401 رئیس کل بیمه مرکزی (مجید بهزادپور) : اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث که اکنون در مجلس است ، به خودروهای متعارف نیز پرداخته و پیشنهاداتی هم از قبل از سوی بیمه مرکزی به مجلس در این خصوص ارسال شده بود. مجلس بعد از بررسی قانون بودجه و برنامه هفتم، در خصوص بیمه شخص ثالث نیز تصمیم‌گیری خواهد کرد. وی تاکید کرد موضوع خودروهای متعارف و نامتعارف بند قانونی بوده و مکلف به اجرا است. مشکلات و موانعی هم وجود دارد و پیشنهاد شده که مجلس این قانون را اصلاح کند و امید است تا در اصلاح قانون این مشکلات رفع شود.

آیا خودرو لوکس نامتعارف محسوب میشود

تیر 1401 : به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی (محمد صفایی) ، خودرو 300 میلیون تومانی دیگر خودروی لوکس محسوب نمی‌شود.بنابراین باید حتما قیمت خودروهای نامتعارف و تعرفه‌های بیمه اصلاح شود. وی با اشاره به این موضوع که معمولاً در این زمینه دولت باید لایحه را ارائه دهد، تاکید کرد که اگر دولت برای تغییر تعریف خودرو نامتعارف در قانون بیمه به مجلس لایحه ندهد، خود اعضا مجبورند در مجلس طرحی در این زمینه ارائه دهند.

 
قطع اینترنت اتصال ندارید
اتصال اینترنت خود را بررسی کنید
تلاش مجدد