قانونی شدن بیت کوین برای واردات خودرو در ایران

عکس قانونی شدن بیت کوین برای واردات خودرو در ایران
قانونی شدن بیت کوین برای واردات خودرو در ایران

وزیر صمت دولت سیزدهم سید رضا فاطمی‌امین گفت : در گذشته به برخی از واحدها جواز تاسیس داده بودیم که بتوانند واحدهای استخراج رمزدارایی را احداث کنند اما بنابر دلایلی از جمله مشکلات حقوقی ، باعث وقفه ای در انجام این کار شد ، اما اکنون با توجه به تصویب آیین‌نامه کامل توسط دولت استخراج رمزدارایی‌ها رسمیت پیدا کرده است.

واردات خودرو با بیت‌کوین رسمیت دارد


در حاشیه اختتامیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در شهریور 1401 برگزار شد ، جزئیات مصوبه اخیر دولت درباره واردات خودرو با رمزدارایی‌ها توسط وزیر صمت تشریح شد.طبق توافقنامه‌ای که بین وزارت صمت و بانک مرکزی صورت گرفته برای اولین بار واردات از محل رمزدارایی‌ها فعال شد. واردات خودرو با بیت کوین طبق هماهنگی هایی که با بانک مرکزی صورت گرفته واردکننده باید یک ارزی را پرداخت کند که این ارز می‌تواند اکنون به جای دلار و یورو ، بیت کوین باشد و مراکز رسمی استخراج بیت کوین که زیر نظر وزارت صمت فعالیت می‌کنند ، می‌توانند از بیت‌کوین برای واردات خودرو استفاده کنند.در ضمن از بیت کوین میتوانند برای واردات هر کالایی استفاده کنند. مجوز واردات از کجا بگیریم طبق آیین‌نامه‌ای که امروز در دولت مصوب شده مجوزها را وزارت صمت درباره استخراج رمزدارایی‌ها خواهد داد ، این آیین‌نامه بسیار کامل و دقیقی است به طوری که تمام موضوعات مربوط به رمزدارایی‌ها را از جمله نحوه تامین سوخت و انرژی آنان، نحوه واگذاری و اعطای مجوزها را مشخص کرده است‌.

واردات فقط برای دارندگان مجوز رسمی استخر


مرداد 1401: علیرضا پیمان‌پاک ، رئیس سازمان توسعه تجارت ، درباره واردات کالا با رمز ارز رسمی که از پایان شهریور اجرایی خواهد شد ، توضیح داد آن دسته از افرادی که مجوز رسمی رمز ارز دارند ، می توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند. البته عمومیت این موضوع از پایان شهریورماه اجرایی خواهد شد. در حال حاضر چند مجموعه که مجوز رسمی رمز ارز داشتند به صورت مقدماتی برای خود کالا وارد کرده‌اند ؛ اما این‌که چه کالایی و از کدام کشور بوده ، به دلیل محرمانه بودن اعلام نخواهد شد. البته در مجموع ثبت سفارش واردات به میزان 10 میلیون دلار از طریق رمز ارز انجام شده است. وی افزود از پایان شهریورماه ، آن دسته از افرادی که مجوز رسمی رمز ارز دارند ، می توانند به صورت عمومی از طریق سامانه به صورت اتوماتیک واردات کالا را انجام دهند. وی تاکید کرد آیین‌نامه واردات خودرو باید ابلاغ شود و بعد از آن سازوکار واردات خودرو مشخص خواهد شد. اما فعلا در این رابطه موضوعی مطرح نشده است.

ماینرها هم میتوانند وارد کننده باشند ؟


در برنامه میز اقتصاد شبکه خبر رئیس سازمان توسعه تجارت (علیرضا پیمان‌پاک) از انجام ثبت سفارش واردات خودرو به میزان 10 میلیون دلار از طریق رمز ارز خبر داد.واردات در ازای رمز ارز‌هایی که در داخل به صورت قانونی استخراج شده‌اند، آزاد است ، و هر کسی که به طور قانونی استخراج بیت کوین یا هر رمز ارزی رو انجام میدهد ، از پایان شهریورماه 1401 می‌تواند با رمز ارز خود واردات انجام دهد. در حال حاضر تصمیمی برای صادرات بر اساس رمز ارزها گرفته نشده است.

آخرین مصوبات واردات خودرو با رمز ارز

آقای پیمان‌پاک درباره آخرین مصوبات در جهت تسهیل تجارت خارجی گفت : رفع تعهد ارزی کلیه صادرکنندگان به کشور‌های اوراسیا (روسیه ، بلاروس ، قزاقزستان ، قر قیزستان و ارمنستان) از طریق واگذاری کوتاژ به واردادکنندگان کالا از روسیه امکان‌پذیر شد. بر اساس گفته‌های وی ، با توجه به برنامه‌های متنوع دولت سیزدهم در ایجاد زمینه مناسب برای افزایش سطح تعاملات تجاری کشورمان در عرصه بین المللی ، مصوبه‌ای در راستای ارتقا روابط تجاری با روسیه به امضای اعضای کمیته اقدام ارزی رسید. طبق مصوبه هشتاد‌و سومین جلسه کمیته اقدام ارزی ، در فرآیند ثبت سفارش و تأمین ارز واردات کلیه کالا‌های مجاز از کشور روسیه ، امکان تأمین ارز از محل صادرات به کشور‌های حوزه اوراسیا ایجاد می‌گردد.


قطع اینترنت اتصال ندارید
اتصال اینترنت خود را بررسی کنید
تلاش مجدد