میلاد دوستی، معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، از افزایش نرخ عوارض آزادراه تهران-شمال خبر داد. بر اساس آخرین تصمیمات، میانگین افزایش قیمت در این آزادراه بین ۳۷ تا ۴۳ درصد اعلام شده است و نرخها بسته به روزهای عادی و روزهای پیک متفاوت است. وی توضیح داد که نرخ عبور از قطعه اول آزادراه تهران-شمال از ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان به ۶۵ هزار تومان افزایش یافته است و در روزهای پیک و پایان هفته این مبلغ به ۸۵ هزار تومان رسیده است. همچنین، عوارض تونل البرز با افزایش ۲۹ درصدی تعیین شد؛ نرخ روزهای عادی از ۳۹ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان و در روزهای شلوغ به ۸۰ هزار تومان تغییر پیدا کرده است. در ادامه، نرخ عوارض قطعه چهار آزادراه تهران-شمال نیز افزایش یافته و از ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۳ هزار تومان رسیده است. وی در مورد قطعه دوم آزادراه تهران-شمال نیز گفت که پس از یک سال استفاده رایگان، نرخ عوارض مشخص شد و اکنون قیمت آن ۴۵ هزار تومان در روزهای عادی و ۶۵ هزار تومان در روزهای پیک است. دوستی تأکید کرد که بر اساس بند (الف) ماده ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه، قیمتگذاری آزادراهها باید توسط بخش خصوصی و مجری آزادراه تعیین شود و شرکت ساخت ورود کرده تا از افزایش بیش از حد جلوگیری شود. وی افزود افزایش نرخهای عوارض آزادراه تهران-شمال با هدف بهبود امنیت، ارتقای خدماترسانی و مدیریت ترافیک در روزهای شلوغ انجام شده است و پیشبینی میشود به مرور زمان، سایر آزادراههای کشور نیز شاهد تغییر نرخها باشند.
تیر 1402 : همانطور که میدانید سرمایهگذاران پروژه آزادراه تهران شمال ، بنیاد مستضعفان و دولت است ، در روز 17 تیرماه 1402 باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال برای عموم باز شد و مسئولان اظهار کردنند ، در صورت تامین منابع مالی ، مابقی قطعه دوم تا بهار 1404 تکمیل میشود.اما موضوعی که اکنون در بهرهبرداری از قطعه 1 و2 مطرح شده ، نرخ عوارضی آن است. افزایش 25 درصدی نرخ عوارض آزادراه در تیرماه 1402 • نرخ قطعه یک آزادراه تهران- شمال در روزهای عادی 38 هزار تومان • نرخ قطعه یک آزادراه تهران- شمال در ایام پیک 50 هزار تومان • نرخ عوارضی تونل البرز در قطعه دوم در روزهای عادی 30 هزار تومان • نرخ عوارضی تونل البرز در قطعه دوم در روزهای پیک و تعطیل 50 هزار تومان • نرخ عوارضی در قطعه چهارم هم 12 هزار و 500 تومان سرمایهگذاران این پروژه پیشنهاد افزایش نرخ عوارض به غیر از عوارضی تونل البرز در این قطعه را دارند ، نرخ پیشنهادی عوارضی جدید برای منطقه دو 60 هزار تومان است که دولت با نرخ حدود 50 هزار تومان موافقت میکند.در صورت بهره برداری از هر 4 قطعه و استفاده از آن چیزی حدود 300 هزار تومان برای هر خودرو میشود. قرار بر این است که گیتهای عوارضی یکپارچه سازی شوند. در ابتدای قطعه یک آزادراه ، عوارضی حدود 150 هزار تومانی از هر خودرو اخذ شود حال اینکه با وجود خروجیهای محلی در این آزادراه برخی از این ترددها ، ترددهای محلی هستند اما راننده که از تمام این مسیر عبور نمیکند باید تمام عوارضی آن را بپردازد. مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراههای شرکت ساخت (محمود ملازینل) درباره نرخ عوارضی جدید باند رفت قطعه دوم آزادراه تهران شمال اظهار کرد : تردد عمومی باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران شمال از روز گذشته برقرار شده اما هنوز عوارضی برای باند دوم اعمال نشده و کمیته مربوطه نرخ پیشنهادی برای عوارضی باند رفت قطعه دوم (عوارضی به غیر از تونل البرز) را بررسی کرده و نرخ بررسی شده به صورت محرمانه برای وزیر راه و شهرسازی ارسال شده است ، اما هنوز نرخ عوارضی از سوی وزیر راه تایید نشده است. در حال حاضر فعلا عوارضی قطعه یک به طور جداگانه از عوارضی تونل البرز اخذ میشود و عوارضی قطعه دوم هم اعمال نشده است. ممکن است وزیر راه و شهرسازی تغییراتی را بر نرخ پیشنهادی اعمال کند و به همین دلیل عددی مشخصی اعلام نشده است.
خرداد 1402 : مدیرکل دفتر امور مجریان آزادراهها (محمود ملازینل) گفت ، نرخ عوارض آزادراه های کشور از ابتدای خرداد ماه ۲۵ درصد افزایش میابد که به مرور و مرحلهای ، به آزادراه های کشور ابلاغ می شود. وی افزود با توجه به هزینه های نگهداری و جاری برای مرمت آزاد راه های کشور ، این میزان افزایش قیمت ناچیز است و بعد از سه سال 25 درصد افزایش یافته است.از ابتدای خرداد این افزایش نرخ به آزادراه های کشور ابلاغ شده و تاکنون به نیمی از 28 آزادراه افزایش 25 درصد ابلاغ شده است.با توجه به رشد چشمگیر ساخت و توسعه آزادراه های کشور برای نگهداری و مرمت آن ها نیاز به تامین منابع مالی داریم تا انگیزه بخش خصوصی برای حضور در این بخش هم بیشتر شود.