آقای وحدتکار گفت نرخ جدید کرایه تاکسیها در پایانههای تاکسیرانی به تاکسیرانان ابلاغ شده و مشکلی در این زمینه نیست ، اما در موضوع تاکسیهای گردشی گزارشاتی داشتیم و حتما برخورد صورت میگیرد. وی از مردم خواست گزارشات تاکسیرانانی که بیشتر از مصوبه کرایه دریافت می کنند را حتما به سامانه 137 اطلاع دهند. مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران (مهدی وحدتکار) در اردیبهشت 1402 اعلام کرد ، طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تهران ، حداکثر نرخ افزایش کرایه تاکسی 60 درصد است و هر تاکسیرانی که از این نرخ بیشتر دریافت کند، متخلف تلقی میشود و شهروندان می توانند شماره پلاک آن تاکسی متخلف را به سامانه 137 گزارش کنند. مهدی وحدتکار گفت : ضمن اینکه افزایش نرخ کرایه تاکسی ها به تاکسیرانان ابلاغ شده است ، از مردم خواست پرداخت کرایه تاکسی را بصورت آنلاین و الکترونیکی با نرخ تعیین شده پرداخت کنند.
در چند روز گذشته شایعه «افزایش ۶۰ درصدی نرخ کرایه تاکسی در زمان بارش باران» به گوش میرسید ، تا اینکه سازمان تاکسیرانی اطلاعیه ای را منتشر کرد ، مبنی بر اینکه خبر به صورت نادرست تنظیم و منتشر شده است ، در مصاحبه انجام شده با معاون برنامه ریزی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ، افزایش نرخ کرایه انواع تاکسی در شهر تهران از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری به مصوبه شورای اسلامی شهر تهران مربوط است و سازمان مجری مصوبات این نهاد مدنی است. مصوبه جهت بهره برداری 1 - افزایش نرخ کرایه به طور متوسط ۴۵ درصد و سقف حداکثر افزایش ۶۰ درصد (با اعمال ضرایب تبصره های یک تا سه ذیل ماده ۱۸ مصوبه) است. 2 - تبصره یکم) شهرداری تهران اجازه دارد در مسیرهای دارای شیب تا سقف ۱۰ درصد به کرایه تاکسی خطی موضوع این ماده اضافه نماید. 3 - تبصره دوم) شهرداری تهران( سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران) اجازه دارد در ساعات اوج ترافیک تا سقف ۲۵ درصد به کرایه اضافه نماید. ساعات اوج ترافیک توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران مشخص خواهد شد. 4 - تبصره سوم) شهرداری تهران اجازه دارد در شرایط آب و هوای نامساعد تاسقف ۱۵ درصد به کرایه موضوع ماده ۱۸ اضافه نماید اجرای این تبصره منوط به ایجاد سیستم حمل و نقل هوشمند مناسب بر خط خواهد بود. شایان ذکر است افزایش نرخ کرایه با لحاظ سه تبصره فوق نباید در مجموع از سقف ۶۰ درصد بالاتر رود. بنابر متن تبصره سوم در شرایط آب و هوایی نا مساعد تا سقف ۱۵ درصد کرایه موضوع ماده ۱۸ اضافه می شود و اجرای این تبصره «منوط به ایجاد سیستم حمل و نقل هوشمند مناسب بر خط خواهد بود» و رانندگان اجازه افزایش کرایه خارج از سامانه ای که راهاندازی خواهد شد، را ندارند. هرگونه دریافت کرایه مازاد بر نرخ های اعلامی و نصب شده در تابلوهای پایانه ها و خودروها خلاف مصوبه است و با متخلفین برخورد خواهد شد.شایان ذکر است بر طبق این مصوبه تا زمانی که سیستم حمل و نقل هوشمند مناسب برخط ایجاد نشود، رانندگان اجازه افزایش کرایه تا این میزان را نخواهند داشت.»
افزایش بهای بلیت مترو و اتوبوس و کرایه تاکسی از اول اردیبهشت ماه اجرایی خواهد شد. رئیس کمیسون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران (سیدجعفر تشکریهاشمی) : در حال حاضر که از شرایط بحرانی کرونا عبور کردهایم ، دیگر کرایههای دو نرخی وجود ندارد.تنها یک نرخ کرایه تاکسی برای ظرفیت 4 مسافر تعیین شده است.کرایههای دو نرخی برای زمان شیوع کرونا بود که رانندگان به دلیل رعایت فاصله اجتماعی میتوانستند به جای 4 نفر، 3 نفر مسافر را سوار کنند. کرایه تاکسی چند درصد افزایش میابد تغییرات قیمت خطوط تاکسی نسبت به سال گذشته به طور متوسط از حداقل 45 درصد تا حداکثر 60 درصد تعیین شده است و طبق مصوبه شورای شهر به شهرداری تهران اجازه داده میشود در مسیرهای دارای شیب تا سقف 10 درصد به کرایه تاکسیهای خطی اضافه کند. همچنین در ساعات اوج ترافیک نیز تا سقف 25 درصد به کرایهها اضافه خواهد شد و ساعات اوج ترافیک توسط شهرداری تهران سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران مشخص میشود. در شرایط آب و هوایی نامساعد نیز تا سقف 15 درصد به کرایهها اضافه خواهد شد که اجرای این تبصره منوط به ایجاد سیستم حمل و نقل هوشمند مناسب برخط خواهد بود. ساینا جایگزین پراید تاکسی آقای تشکری هاشمی : در گذشته خودروی پراید ویژگیهای مناسب را برای تاکسی نداشت و بعید است ساینا هم این شاخصهها را داشته باشد؛ زیرا تاکسی باید در وهله اول برای مسافر راحت باشد. همچنین ساینا دوام بسیاری ندارد و وسیله مناسبی نیست. انتخاب خودرو تاکسی برای تمام شهرها باید مطابق با مصوبه شورای عالی ترافیک باشد و این انتخاب براساس قدرت موتور خودرو، وسعت خودرو برای گنجایش 4 نفر مسافر و قیمت آن است. خودرو وارداتی برای تاکسی آقای تشکری هاشمی : اولین پیشنهاد کمیسیون خرید خودروی وارداتی برای ناوگان حمل و نقل عمومی است ، باید اجازه داده شود تا از واردات خودرو به نفع مردم استفاده شود و از تولید داخل نیز خودروهایی انتخاب شود که مقرون به صرفه، با دوام و دارای فضای مناسب باشد. افزایش نرخ بلیت اتوبوسها در خطوط اتوبوس تندرو بخش عمومی نرخ پایه ورودیه مبلغ 1.800 تومان تا پیمایش 5 کیلومتر است و به ازای هر 5 کیلومتر 400 تومان اضافه خواهد شد؛ همچنین در خطوط عادی بخش خصوصی مبلغ ورودیه 1.800 تا پیمایش 2.5 کیلومتر است که به ازای هر 2.5 کیلومتر 400 تومان اضافه خواهد شد. کرایه دریافتی برای خطوط اتوبوس تندرو با طول بیش از 15 کیلومتر مطابق خطوط 15 کیلومتری و برای خطوط اتوبوس عادی با طول بیش از 20 کیلومتر مطابق خطوط 20 کیلومتری محاسبه و دریافت میشود.